Gaat niet om wat je communiceert, maar hoe!

Voor mijn werk geef ik met enige regelmaat presentaties en trainingen over het werken met Editoo. Iedere presentatie en training is anders, de personen waar je deze aan geeft verwachten nooit hetzelfde. Ik vind dat het mijn taak is om zo snel mogelijk er achter te komen wat ze verwachten van mij en ze dat vervolgens ook geven. Aan het einde van de presentatie en training is mijn boodschap altijd hetzelfde, de weg daar naartoe is altijd anders.

Dat de laatste jaren de discussie van online of offline communiceren steeds groter geworden is zal jullie niet ontgaan zijn. Wat mij vooral opgevallen is, is dat de kranten hier heel actief mee bezig zijn. Sommige kranten geven je de mogelijkheid om online de krant te lezen, maar wel tegen betaling. Andere kranten willen voorkomen dat je alles online leest en plaatsen daarom gewoon niet alles op het web.

Iedereen die wil communiceren heeft dit dilemma, drukken we nog iets tastbaars of gaan we alleen digitaal. Vaak wordt er de keuze gemaakt tussen één van deze twee. Ik denk dat je deze twee moet bundelen en ze dan niet naast elkaar maar met elkaar moet gebruiken. Waar men juist over na moet denken is waarvoor gebruik ik het één en waarvoor het ander en hoe kan ik met deze twee mijn doelgroep het beste bereiken.

Vanmiddag zag ik dit filmpje waarin IKEA de gek aansteekt met Apple en inspireerde mij om dit artikeltje te schrijven. Deze video is een goed voorbeeld wat laat zien hoe je iets communiceert. Ik heb meerdere keren met veel aandacht er naar gekeken. Aan het einde was ik zo overtuigt dat ik zelf ook de nieuwste BookBook wil hebben!

Uiteindelijk ging het alleen maar over de IKEA-gids die we allemaal wel kennen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *